Sweat 'n pain

Min träningsdagbok och vardagskladd!

Jag vill leva gårdsliv

Publicerad 2013-01-19 10:54:00 i Allmänt,

Har varit krasslig de senaste dagarna och mest tagit det lugnt. Har då ägnat mig åt att bredda min dagliga sökning efter saluhästar, och även titta på lite annat. Jag har ju min bild av drömlivet rätt klar för mig, jobbigt är dock att det är just drömliv. Jag vet inte hur man kan kombinera det liv jag vill ha på gården med ett jobb, men hur ska man annars finansiera det hela?
 
Jag vill ju ha min häst. Och en hund, det känns viktigt med en vaktig hund på landet. Den ska också kunna följa med när man rider, och gosa ihjäl sig med mig på kvällarna. Sen måste man ha minst en stallkatt, och nu har jag ju min söta innekatt. Kanske blir hon en god jägare... vem vet. Sen vill jag ha höns för att det ger ekologiska och underbart goda ägg, som man även kan sälja och ha en mini-inkomst genom, och kanske leder det till att hönsen går +- noll. Men det är nog önsketänkande. Är ju uppvuxen med höns (och allehanda andra djur förutom kor, grisar och reptiler) och saknar det.
Förutom min fina ridhäst vill jag ha en småtting, en liten shettis, att köra med. Har kört mycket shettis och det är ju hur kul som helst! Saknar det massor, och att ha en sån übersöt liten maskot på gården. Jag skulle dessutom vilja trickträna den, och ha med den som handhäst på lugna uteritter.
Men vem ska denna ponny gå med sommartid när de stora går på bete?
Jo, jag har ju länge velat ha getter. Jag har nu hittat att det är antagligen afrikanska dvärggetter jag vill ha, så galet gulliga och små! Dock kan jag tänka mig att ändra mig till allmogeget eller motsvarande, för att bidra till att bevara en hotad ras (och få bidrag för det).
 
Ja, jag har faktiskt tänkt ut det mesta. Vilken hage som skulle vara ponny/gethage, och hur deras lösdrift skulle se ut. Vilka vägar som är bäst att köra på. Var hönshuset ska stå och hur det ska utformas för att fungera året runt utan att behöva ha ett inomhusrum i ladugården. Vilka hagar som hästarna ska gå i vintertid, hur många i varje hage, hur man skulle ändra på dem så de blir optimala för avrinning och storlek. Hur jag ska göra om i stallet, tilläggsisolera, måla om, göra en box till spolspilta... ja det finns mycket!
 
Så åter till problemet. Det är där med tid... Det kanske går om man ger 100%? Vänner får helt enkelt hänga med på en tur med vagnen, en promenad med hunden, hjälpa till att måla mot att de får öl och pizza (och umgänge! Hehe).
 
Så man kan väl säga att det enda problemet med min plan är tid... Men det löser sig på något vis! Jag ska trots allt hem och tjuvstarta i vår. Ser fram emot det så galet mycket! Några av mina första projekt är att gräva ur lite diken för att förbättra avrinningen inför kommande höst, högtryckstvätta trädgårdens staket och måla det, göra en skorsten genom stalltaket för ventilation och måla om en del. Och gärna hinna med den där tilläggsisoleringen! Tidsoptimist? Kanske... Att gifta sig rikt är ju också ett alternativ, haha!
 
Jag kan i alla fall lita på att jag kommer att vara i rätt så bra form om det här går vägen ;)
 
En av de stora hagarna vid vägen
Samma hage från andra hållet, nere vid skogen
 
 
Mys på stallplan med trädgårdens staket i bakgrunden
 
Gången upp till huset. något vildvuxen, men hög mysfaktor
 
Snart är det sommar! :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sandra

Efter en livstid som hästägare med flertalet hästar är jag nu en alldeles ordinär och hästlös student, vars nya arena är gymmet. Jag är 25 år gammal och på jakt efter drömkroppen, med diffusa mål och stora visioner. Läs gärna det första inlägget för en längre presentation. Väl mött!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela