Sweat 'n pain

Min träningsdagbok och vardagskladd!

Nörden och lite nedslående fakta

Publicerad 2012-10-16 17:19:00 i Allmänt,

Om jag kunde byta 500 mil som jag kör med min bil per år, mot att cykla den sträcka så skulle jag minska mitt årliga CO2-utsläpp med ett helt ton. Från 9,1 ton till 8 ton per år. 9,1 ton per år!! Känner mig dödsskyldig och kastar ondskefulla blickar mot mina gamla bensinslukare på parkeringen...
 
500 mil på ett år blir knappt 10 mil per vecka, eller 1,3 mil per dag. Om vi säger att jag pensionärscyklar i 10 km/h tar det 500 timmar att komma upp i 500 mil (på en månad går det 720 timmar) och jag skulle behöva cykla i 1,3 timme (82 minuter) per dag. Enligt ett test på nätet så skulle jag förbränna nånstans runt 250 000 kalorier på detta, vilket i sin tur blir 4800 kalorier som "försvinner" varje vecka.
 
Mot att lägga 1 h och 20 min per dag skulle jag alltså kunna äta 10 Snickers per vecka utan att det märks nånstans. Min kondition skulle kanske förbättras.
 
Om jag istället inte trampar varannan minut utan cyklar så som jag brukar cykla (dvs så fort jag orkar, vilket beror helt på kondition men vid lite bättre kondition ligger det runt 17-18 km/h på mycket backig landsväg/cykelbana) ser det annorlunda ut.
För enkelhetens skull säger vi att jag cyklar i 20 km/h. Det tar då 250 timmar att komma upp i 500 mil per år. Detta blir 20 timmar i veckan eller 41 min/dag. Här tycker det nätbaserade testet att jag kommer att förbränna endast 188 000 kalorier per år, eller 3615 per vecka. Drygt 1000 färre kalorier än om jag cyklar långsamt men länge.
Dock tycker jag att för ynka 41 min per dag (och viss påverkan i form av trötthet efteråt, såklart) så kan jag göra rätt stora vinster. Lokalt, globalt, personligt, ekonomiskt.
 
Om jag däremot cyklar både snabbt och länge (82 min/v) så blir förbrukningen 377 000 kalorier per år eller 7250 per vecka. Detta känns dock inte särskilt troligt, men ändå kul att fundera på.
 
Kontentan av detta: Jag har suttit alldeles för mycket med statistik i skolan idag. Kom hem irriterad över detta (eller snarare min totala brist på förståelse för matte och statistik) samt en annan grej. Sedan gjorde jag naturvårdsföreningens test (http://www.naturskyddsforeningen.se/gron-guide/klimatkontot/) där man räknar ut sitt årliga koldioxidutsläpp. Och sen spann det loss.
 
Kan ses som uppvärmning inför ett inlägg som jag velat skriva länge, som antagligen produceras ikväll. Tema: klimatsmart möter gymråtta!
 
Med vänliga hälsningar,
Nörd
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sandra

Efter en livstid som hästägare med flertalet hästar är jag nu en alldeles ordinär och hästlös student, vars nya arena är gymmet. Jag är 25 år gammal och på jakt efter drömkroppen, med diffusa mål och stora visioner. Läs gärna det första inlägget för en längre presentation. Väl mött!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela