Sweat 'n pain

Min träningsdagbok och vardagskladd!

Stay away from the lax!

Publicerad 2012-11-17 16:16:00 i Allmänt,

Jag har velat skriva om kost och träning ur ett hållbarhetsperspektiv såååå länge... Jag menar, jag älskar mat och träning. Jag brinner för hållbar utveckling, klimatförändringsforskning och biologi i största allmänhet. Och inget miljöhot kan jämföras med våra konsumtionsvanor!
 
Varför försvinner fiskarna ur havet? För att vi äter dem, såklart! Men det går att bedriva hållbart fiske. Vi måste inte fiska ur haven inom 50 år. Någonstans läste jag "låt laxen vara den lyxmat det egentligen är!". Alltså inget man ska äta till vardags, utan gör det till en mer festlig måltid då och då. Det är ju nu problematiken börjar... Då många som tränar vill äta ganska mycket fisk, allra helst lax, torsk och tonfisk. Det är nyttigt, och förutom laxen är det lågt i fettprocent! Laxen är dock rätt dyrt jämfört med de andra två... och alla har gemensamt att de inte bör ätas så ofta!
 
Oh why?! är nog frågan ni ställer er. Så vi kör det snabbt och enkelt.
 
1. Torsken har haft för höga fångstkvoter. Man fiskar helt enkelt slut på fisk som kan fortplanta sig. Om vi endast lämnar för gamla samt för unga fiskar i havet blir det väldigt få nya fiskar nästa år. För varje år minskar populationen naturligt, samtidigt som vi fiskar för glatta livet.
Nu har EU röstat om lägre fiskekvoter i Östersjön för torsk, hurra! Andra fiskar fick det hårdare ställt. Men vi får väl se om vår östersjötorsk repar sig. Det finns bestånd utanför nordamerikas kust (New foundland) som aldrig hämtat sig efter allt för hårt fiske. På 1960-talet fanns det runt två miljarder torskar i det vattnet. Idag finns det endast någon procent kvar, trots att fisket har varit förbjudet sedan 1992. Så ja - gör vi ingenting försvinner maten som vi idag tar för givet.
 
2. Tonfisk. Många som fiskar tonfisk använder metoder som även skadar och dödar delfiner - inte särskilt önskvärt. Det går dock alldeles utmärkt att läsa på paketet där vissa redogör att deras fångstmetoder inte skadar delfiner. Och som nästa argument så älskar vi uppenbarligen även tonfisk, då även denna håller på att fiskas slut på, precis som torsken.
 
3. Laxen i sig är absolut inte utrotningshotad. Den lever och frodas inte minst i fiskeodlingar runt om i världen. Så vad är problemet? Jo, att laxen är en piscivor; Den äter andra fiskar. Om det finns en jäkla massa laxar i världen måste de ju äta för att bli stora och tjocka och fina på middagsbordet. Det de får äta är andra fiskar, som fiskas i MÄNGDER. Normalt sett när man går ett steg i de trofiska nivåerna, från växtätande fisk till köttätande fisk till exempel, så försvinner 90% av all energi till t.ex. värme och livsuppehållande funktioner. Endast 10% går till tillväxt. Det blir alltså ganska stor skillnad i hur mycket energi som går åt ifall man äter en växtätande fisk eller en köttätande. "Den största delen av den lax vi äter i Sverige odlas i Norge. Laxen föds upp med pellets som produceras av fisk som till stor del är överfiskad med upp till 3 gånger vad som är ett uthålligt fiske" (Wikipedia, om den nu får vara en källa).
 
Så, det här skrev jag ihop på några minuter bara och är antagligen det första i ett led av liknande inlägg. Jag tror de behövs, för de flesta vet inte. De handlar i affären och om det finns i frysdisken så köper de det. Märkningar av olika slag tycks förvirra och det finns för många märkningar att hålla reda på.
 
Så, från mig till dig - tänk dig för innan du konsumerar. Om du tränar och vill ligga på ett högt proteinintag, hur kan du förändra din kost till det bättre för miljön? Självklart kommer jag skriva mer om det en annan gång!
Jag vill också påpeka att jag inte är vegan eller ängel eller aktivist... jag äter också kött och fisk, men jag gör mer och mer medvetna val efter vad min ekonomi tillåter. Letar efter bra produkter, produkter som stödjer hållbarhet och miljö! Det går, om man anstränger sig. Köttfri måndag är en sådan ansträngning!
 

Kommentarer

Postat av: Alexander Mildh

Publicerad 2012-11-29 15:25:33

Mycket bra skrivet. Håller fullständigt med!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sandra

Efter en livstid som hästägare med flertalet hästar är jag nu en alldeles ordinär och hästlös student, vars nya arena är gymmet. Jag är 25 år gammal och på jakt efter drömkroppen, med diffusa mål och stora visioner. Läs gärna det första inlägget för en längre presentation. Väl mött!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela