Sweat 'n pain

Min träningsdagbok och vardagskladd!

Here we go!

Publicerad 2012-04-16 15:08:11 i Allmänt,

All on board! Ready? Let's go!

Inlägg nummer ett skrivs med en annalkande träningsvärk så som sig bör. Någon annan kanske hade börjat i andra änden, med att första skaffa en blogg för att sedan vara tvungen att träna. Eftersom bloggen vill ha inlägg.

För min del finns det ett brinnande behov av rörelse. Dels blir jag knäpp annars, och ingen vill väl umgås med mig om jag är alldeles för knäpp. Allt från grymt mycket överskottsenergi till tillfällig apati kan inträffa vid brist på träning.
Dels måste jag träna för min egen kropps skull. Träning håller mina leder på plats, träning gör min rygg symptomfri och träning frigör endorfiner och adrenalin, som tar bort känslan av obehag och smärtor. Dessutom är det enda receptet mot inflammerade muskler just - träning! Ska troligtvis genomgå utredning för en genetisk muskel- & ledsjukdom samt är i uppstarten på ett samarbete med sjukgymnast. Så förutom min inneboende kärlek till träning finns det oerhört mycket för mig att vinna på att träna så mycket jag bara kan.

Jag har en lång historia bakom mig som hästägare. Fick min första (envisa) ponny när jag var 6 år och sedan dess har det rullat på. Under högstadie och gymnasie hade jag tre hästar och var i någon slags högform, något jag längtar tillbaka till.
Kondition har dock aldrig varit min starka sida. Mitt löpsteg må vara det sämsta någonsin skådat och det gör ont på platser som inte borde göra ont. Som kramp i axeln. Högst onödigt.

Så vad gör jag nu?
Jag läser till biolog på lite mer än heltid. Jag jobbar extra ca 40 h/månad och fick just ett till extrajobb, inom min bransch faktiskt! Så nu vittjar jag fiskfällor varje/varann dag vid ett vattenkraftverk.
Jag tänkte vara hästlös men den planen gick sisådär. Jag lånade ut min egen häst på foder efter att motivationen störtdykt och det var inte roligt längre med all stress för att hinna med. Då fick jag genast ett erbjudande om att rida en bekantings häst. Sagt och gjort, nu rider 1-2 gånger i veckan på en rolig pålla och stormtrivs!

Där har vi väl mina stora åtaganden. Det är väl dock inte riktigt vad bloggen ska handla om. Bloggen ska handla om min träning, som jag faktiskt lyckas klämma in tack vare väldigt få lektioner och fritt upplägg i skolan.
Gymmet är min nya kompis och jag har just skaffat gymkort. Jag tänkte också börja åka inlines för första gången sedan min knäskada 2007. Här i Karlstad startar en 8 mil lång cykelväg som är platt och fantastisk, vilken också ska bli min träningsplats med inlines. Tråkigt att vända, men utmärkt underlag och fin natur.
I övrigt blir det långpromenader (favoritrundan är på 2,5 timme), och jag har även upptäckt en viss förtjusning med badminton och beachvolley.

Så, det var min snabbpresentation. Nu kör vi!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sandra

Efter en livstid som hästägare med flertalet hästar är jag nu en alldeles ordinär och hästlös student, vars nya arena är gymmet. Jag är 25 år gammal och på jakt efter drömkroppen, med diffusa mål och stora visioner. Läs gärna det första inlägget för en längre presentation. Väl mött!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela